środa, 21 stycznia 2009

HIPOTEZY I ICH WERYFIKACJE

środa, 21 stycznia 2009

Na tych zajęciach uczyliśmy się stawiać pytania, oraz formułować wnioski na podstawie otrzymanych odpowiedzi. Wydaje się proste, ale w rzeczywistości zdarza się być bardziej skomplikowane niż pierwiastki trzeciego stopnia!

Innym zagadnieniem, nad którym dyskutowaliśmy były hipotezy.

Hipoteza - osąd, teoria, które podlegają weryfikacji. Stawianie i testowanie hipotez to jeden z podstawowych procesów twórczego myślenia oraz fundamentalny element procesu tworzenia nauki.

Uczyliśmy się stawiać je na podstawie domysłów, a następnie, wraz z napływem kolejnych informacji - weryfikować. Próbowaliśmy również znaleźć sposoby potwierdzania naszych własnych hipotez. Doszliśmy do wniosku, że wszystko trzeba udowodnić. Nawet, jeżeli nie zgadzamy się z jakąś hipotezą, jej nieprawidłowość również należy udowodnić.

Żebyśmy lepiej zrozumieli, na czym rzecz polega Pan Kujoth zaproponował nam sformułowanie hipotezy, która – jak się okazało – wcale nie jest taka prosta do udowodnienia.

Pewnie każdy z Was wie, co to proces fotosyntezy. Niewiedzących odsyłamy, na wikipedie. Nauczyciele już w podstawówce powiedzieli nam, że proces fotosyntezy odbywa się w liściach. Uznaliśmy to za pewnik. Zakładamy, że teraz to dla nas jedynie hipoteza, a my musimy znaleźć sposób sprawdzenia naszych podejrzeń…


Jaką częścią rośliny przeprowadzana jest fotosynteza?



LIŚĆMI I ŁODYGĄ ?















A może

KORZENIAMI ?













Po chwili na światło dzienne wypłynęły pierwsze pomysły. Żeby potwierdzić prawdziwość naszej hipotezy zaproponowaliśmy następujące doświadczenie:


Mamy 3 jednakowe roślinki.

Pierwszej z nich zasłaniamy (ciemnym papierem, bądź folią aluminiową) łodygę i listki, drugiej - korzenie, a trzecią pozostawiamy w stanie pierwotnym, jako neutralny obiekt odniesienia. Tak spreparowane rośliny zostawiamy na pewien czas w słonecznym miejscu. Gdy po pewnym czasie jedna z roślin będzie pełna życia, a druga sflaczała i opadła będziemy mogli potwierdzić, bądź obalić naszą hipotezę. Obumarcie jednej z roślin będzie oznaczało, że zasłoniliśmy tą jej część, która odpowiada za przeprowadzanie procesu fotosyntezy (wynika to z tego, że zasłonimy ją i odbierzemy jej możliwość pobierania światła, które jest potrzebne do przeprowadzenia procesu fotosyntezy).


Gdybyśmy przeprowadzili takie doświadczenie, moglibyśmy potwierdzić lub zaprzeczyć prawdziwość postawionej hipotezy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 
Design by Pocket